Skip to content

Björkris | Koivunrisut

20 March, 2014

Förra veckan pysslade jag med kvistar från en hängbjörk. Har aldrig gjort något av kvistar, men eftersom grannen hade huggit ner sin björk och undrade om jag ville ha grenar/kvistar, så bestämde jag mig för o testa vad man kan göra av dem. Här är vad jag lyckats göra hittills. Det e ett par högar med grenar kvar…

Först blev det en tjock krans som jag bara lindade runt av kvistar och band fast till slut alla som stack ut med ett snöre. La till några videgrenar så den blev mera vårig.

Viime viikolla askartelin riippakoivun risuilla. En ole aiemmin tehnyt mitään risuista, mutta naapuri kun oli kaatanut koivunsa ja kysyi haluanko risuja, niin päätin kokeilla mitä niistä saisi aikaan. Tässä mitä onnistuin tekemään toistaiseksi. Risuja jäljellä pari kasaa…

Ensin tein paksun kranssin johon vain kieputin risuja ja sidoin lopuksi narulla. Lisäsin muutaman pajunkissaoksan keväisemmän ilmeen saamiseksi.

grenar1-b

Blev sen mer inspirerad av o testa vad man kan göra när jag såg en bok om grenar o ståltråd, kollade upp lite bilder i nätet också och så gjorde jag en korg till vårblommorna.
Började med en liten ring i mitten av botten och 12 ståltrådar i kors. Sen var det bara o börja snurra runt med kvistar och snurra fast dem med ståltråden. Gjorde korgen precis så stor att tre krukor med vårblommor får plast. Älskar när man får precis det man vill ha, en sån här korg skulle man fått leta efter…

Innostuin kokeilemaan enemmän kun näin kirjan risuista ja rautalangasta, etsiskelin vähän kuvia netistä ja päädyin tekemään korin kevätkukille.
Aloitin pienellä renkaalla pohjan keskeltä ja 12 rautalankaa ristiin. Sitten oli vain kieputella risuja ympäri ja kiertää kiinni rautalangalla. Tein korin juuri sen kokoiseksi että kolme kevätkukkaa mahtuu siihen. Rakastan sitä kun saa juuri sitä mitä haluaa, tuon kokoista koria olisi kaupasta saanut etsiskellä…

grenar3-b

grenar4-b

grenar2-b

 


 

Leave a Comment

Leave a Reply

