Skip to content

Old stuff

26 March, 2014

Tänkte ta och visa lite saker som det var ett bra tag sen jag gjorde, har alltid tyckt om att planera, bygga och pyssla. Det var en hel del saker som man faktiskt gjorde, antingen hemma eller i skolan. En hel del gjorde jag med min far…
Ajattelin näyttää jotain jota tein nuorempana, olen aina tykännyt suunnitella, rakennella ja askarrella kaikenlaista. Kaikenlaista tuli tehtyä, joko kotona tai koulussa. Aika paljon tehtiin yhdessä isän kanssa…

Bygger uteförråd med far och staket med mor. Visar upp handmålningar, i bakgrunden syns porten jag ritade.
Rakentamassa ulkovarastoa isän kanssa ja aitaa äidin kanssa. Esittelen käsimaalauksia, taustalla suunnittelemani portti.
bygger-b

Vill börja med att presentera något som min far gjorde. Han byggde allt möjligt under sitt liv, från lampor och möbler till hus. Själv fick jag som tur är oxå göra saker, men han o jag var likadana på det sättet att vi vill göra själv, så mamma fick lov o påminna att låta mig oxå göra.

Tycker om hästar men är allergisk för dem. Pappa ville ändå att jag skulle få ha en häst att leka med så han byggde mig en av trä, i storlek av en ponny, när jag var ca 10år. Sadel mm. fick den oxå. Vi stod vid hästhagen i närheten och studerade hur hästarna såg ut och så gjorde han den av grova plankor, formade med bla. motosåg.
Jag och brors barn red och tog hand om den redan när den stod i stallet (garaget). Haffe hette den och har tyvärr avlidit för flera år sen (myrbo…).

Haluan alkuun esitellä jotain mitä isäni teki. Hän rakensi yhtä ja toista elämänsä aikana, lampuista ja huonekaluista taloon. Minäkin sain onneksi nuorera tehdä kaikenlaista, vaikka olemmekin isän kanssa siinä suhteessa samanlaisia että haluamme tehdä asiat itse, eli äiti sai muistutella että “anna tytön tehdä”.

Tykkään hevosista mutta olen niille allerginen. Isäni halusi kuitenkin että minulla olisi hevonen jonka kanssa leikkiä niin hän rakensi sellaisen ponin kokoisen minulle puusta, kun olin noin 10 vuotias. Satulakin sillä oli. Kävimme katsomassa hevosia läheisen hevostallin luona jotta muoto olisi oikea. Isä teki sen paksuista lankuista ja muotoili sen mm. moottorisahalla. Minä ja veljen lapset hoisimme ja ratsastimme sillä jo kun se oli vielä (auto-) tallissa. Haffe oli sen nimi, mutta se on valitettavasti nykyään edesmennyt (muurahaispesä).

haffe-b

Hantverk
Här är nu lite pyssel o hantverk jag gjorde som tonåring.
Tässä muutama käsityö jonka tein teininä.

Denna låda med lock och fatet med handtag gjorde jag i träslöjden i låg-/mellanstadiet.
Tämän kannellisen laatikon sekä vadin tein ala-asteella käsityötunneilla.
låda1-b

Denna hundkoja byggde jag tillsammans med pappa och brors dotter, till våra chuhuahuor när jag var 13 år.
Tämän koirankopin rakensin yhdessä isän ja veljen tyttären kanssa meidän chihuahuoille kun olin 13 vuotias.
hundkoja-b

Det här tidningsstället i trä gjorde jag till mitt rum. Botten är upplyft så att tidningarna är högre upp och lättare att nå. Målade den svart för inte så länge sen, när jag tog den i bruk igen.
Halusin lehdille telineen, niin rakensin tällaisen puisen omaan huoneeseeni. Pohja on nostettu korkeammalle, jotta lehdet olisivat korkeammalla lattiasta. Mustan värin tuo sai vasta viimevuosina, kun otin sen uudelleen omaan käyttöön.
tidningsställ-b

Sytt
Sydde även en del, massor av kuddar och några gardiner efter egen design. Här är några exempel på annat.
Ompelin kaikenlaista, mm tyynynpäällisiä ja verhoja. Tässä muutama muu esimerkki.

En kärleksdront har väl de flesta sytt i högstadiet? Här är min variant. Petnoga som bara den var man med alla sömmar.
Tässä “kärleksdront” eli rakkausdrontti, jonka ompelin yläasteella koulun käsityötunnilla. Olin todella pikkutarkka, tuon piti olla tädellinen, kuin kaupasta ostettu.
dronk-b

Detta överkast sydde jag till min säng, minns tyvärr inte årtal. Sömmarna går ikors, så att i varje ruta finns en liten blommig ruta. Annat mönster på andra sidan.
Tämän päiväpeiton suunnittelin ja ompelin oman sänkyni peitteksi, en kylläkään muista vuotta. Toppausta välissä ja ristiin ompeleet, niin että jokaaseen ruutuun jää yksi kukkakankainen neliö. Toisella puolella peittoa ne on eri kuosista.
överkast-b

Denna korsstygnstavla fick jag i julklapp när jag var 13år (-94), men fick inte gjort klart den än mycket senare – 2000.
Tämä ristipistotyö valmistui vasta 2000, sain sen joululahjaksi 13 vuotiaana (-94)
korsstygn-b

Konst
Har tyckt om o rita o måla sen barn, men här är några lite nyare exempel (medsols från övre vänstar hörnet):
Olen lapsesta asti tykännyt piirtää ja maalata, tässä kuitenkin muutama vähän uudempi esimerkki (myötäpäivää ylä-vasemmasta nurkasta):
-96 Julkrubba, målning i akvarell
-97 Björkstam i akvarell
-99 Solros målat på brevlåda
-00 “Vinter-Sommar” | “Talvi-Kesä”, Stearin/akvarell
-01 Längtan | Kaipuu, akryl
-02 Snäcka, kol
-02 Tunnel, olja
-03 “De tre”, blyerts
konst1-2-b

Inredning
Intresset för inredning hänger ihop med vad jag “blev som stor”, även om det var intresset för o rita hus som gjorde att man valde yrket man har nu.
Kiinnostus sisustamisesta on varmaankin vaikuttanut siihen mitä minusta “tuli isona”, vaikkakin kiinnostus talojen piirtämiseen oli se miksi ammattini valitsin.

Här är vår bastu som jag planerade nån gång som 17 åring och pappa byggde. “Tavlor” på bakväggen, rundade hörn på både vägg och bastulav.
Suunnittelin saunamme 17 vuotiaana ja isä rakensi. Takaseinään “taulut”, seinien ja lauteiden nurkat pyöristetyt.
 bastu-b

 


 

Leave a Comment

Leave a Reply

