Skip to content

Halmkrona | Himmeli

24 January, 2016

himmeli-b

Som jag skrev i min förra post, så bestämde mig för o göra en halmkrona innan jul, men hade sen fullt upp vid jul och nyår så den blev klar först nu… ja den e ju klar i tid till nästa jul iaf… : )

Kuten kirjoitin edellisessä postauksessani, niin päätin ennen joulua tehdä koristeeksi himmelin, kiirettä riittikin joulun alla ja vuodenvaihteen tienoilla ja sain himmelin valmiiksi vasta tällä viikolla… onpahan hyvissä ajoin valmiina ennen ensi joulua : )

himmeli5-b

Valde till slut att göra en modern variant på halmkronan av tunna svarta sugrör och av diamantformade delar. Hittade olika ideer på en blogg: “Hemma hos Magda” och på damma blogg fanns även beskrivning på o göra diamanten “Diamanthalmkrona”, hittade även andra anvisningar på samma sak på en annan blogg men de passade inte min logik. Här nedan är en serie med bilder på hur jag till slut gjorde diamanterna. Sexkantig diamant, sugrörens längd: övre långa delarna A mm, korta nedre delarna Ax0,6, mittersta delarna A x 0,5.

Päädyin tekemään himmelin mustista ohuista askartelupilleistä ja himmelistä modernimman version, jossa on pääasiassa timantinmuotoisia osia. Yhdestä blogista löysin vähän ideoita millaisen niistä voisi koota: “Magdan kotona” ja samaisessa oli ohjeita timantin koontiin “Timanttihimmeli”, yhdestä toisesta blogista löysin myös ohjeet koontiin, mutta ne eivät soveltuneet mun logiikalle. Alla kuvakooste siitä miten minä lopulta päädyin kokoamaan timantit. Kuusikulmainen timantti, pillien pituudet: pitkät yläosan palat mitta A mm, lyhyet alaosan palat Ax0,6, keskimmäiset palat A x 0,5.

himmeli3-b

Planerade halmkronan i tre våningar enligt skissen nedan, men sen när jag skulle sätta ihop den så ändrade jag den lite, men själva grundiden bestod.

Suunnittelin himmelin kolmikerroksiseksi alla olevan luonnoksen mukaan, mutta kokoamisvaiheessa päädyinkin kokoamaan sen hieman erilaiseksi, perusidea silti säilyi hyvin.

Himmeli

Räknade ut hur många bitar av varje läng sugrör jag behövde och klippte klart alla bitar innan jag började göra kronan. Gjorde sen klart alla diamanter och kuber innan jag började att binda ihop dem.

Laskin alkuun kuinka monta mitäkin pituutta pilliä tarvitsin ja leikkasin sitten kaikki palat valmiiksi ennen kuin aloin tekemään himmeliä. Tein sitten kaikki timantit ja perusosat valmiiksi ennen kuin aloin sitomaan niitä kiinni toisiinsa.

Himmeli

Den slutliga halmkronan besår av 27 diamanter och kuber, sugrörsbitar gick det åt ca.430st (ca.100st 30cm långa sugrör).

Lopullinen himmeli koostuu 27 timantista ja peruspalasta, pillipaloja meni noin 430kpl (n.100kpl 30cm pilliä).

Himmeli

Himmeli

Himmeli

 


 

2 Comments
  1. Gunilla permalink

    Så fina! Var köpte du sugrören? Jag har letat ‘överallt’…

    Like

    • Tack 🙂 Askarelli I Helsingfors sålde dessa, deras produkter kommer från Charlotta.fi

      Like

Leave a Reply

